A vizuális eszközök alkalmazása nem újkeletű a társadalomtudományi kutatásokban, alkalmazása a 19. század közepéig nyúlik vissza. Ugyanakkor a vizuális technikák (fénykép, videó, rajz stb.) kutatási eszközként és módszerként való alkalmazása a technika látványos fejlődése lakossági használatának terjedése ellenére sem vált igazán elterjedtté és népszerűvé sem a nemzetközi, sem a hazai társadalomtudományokban.
A kurzus célja, hogy néhány konkrét kutatás, a kutatók saját tapasztalatai segítségével bepillantást nyújtson a vizuális tartalmak és eszközök alkalmazási lehetőségeiben és a különböző eszközök és megközelítések konkrét pozitív alkalmazási tapasztalatai segítségével arra ösztönözzük a résztvevőket, hogy maguk is szélesítsék kutatási eszköztárukat a különböző vizuális módszerek beépítésével saját kutatási projektjeikbe.
1.9.00-10.30: A kurzus első felében a vizuális módszereke alapjaihoz a kulturális antropológiához visszanyúlva Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor a szimbólumok és szimbolizáció kutatásán keresztül mutatják be a vizuális módszerek alkalmazásának néhány példáját.
2.11.00-12.30: A kurzus második felében két konkrét kutatás és hozzá kapcsolódó módszert mutatunk be, mely példaként szolgálhat a vizuális módszerek iránt érdeklődő kutatók számára. Először Szabolcsi Zsolt a televíziós hírek és villámhírek tartalomelemzésének módszerét ismerteti, majd Csurgó Bernadett néhány konkrét példán keresztül azt mutatja be, hogy a vizuális eszközök hogyan építhetőek be a vidékkutatásokba azon belül is a kulturális örökség és vidékimázs kutatásába.
3.12.30-13.00 A TK KDK kutatócsoportja, Kovács Éva és Egyed-Gergely Júlia bemutatja, hogy milyen vizuális tartalmak érhetőek el az adatbázisukban és milyen témákhoz kapcsolódóan lehet anyagokat találni vizuális elemzésekhez.
Az esemény ide kattintva érhető el!